Welkom in de bijtjesklas bij juf Celine! Wie zoemt er mee? Hier in het eerste leerjaar zijn we echte bezige bijtjes. We leren samen met Kim en Sim zoemend lezen en schrijven, we luisteren naar leuke voorleesverhalen en oefenen op een speelse manier onze letters en woorden in via de oefensoftware.  Tientje Tel leert ons tellen en rekenen tot 20. Ken jij al een leuk telliedje? Of kun je al met sprongetjes tellen? We leren het allemaal in rekenles. Tijdens onze wekelijkse buitenlessen tonen we onze muzische talenten, leren we samenwerken , ontdekken we alles over de natuur en experimenteren we met allerlei technieken.  We werken rond sociale vaardigheden en doen regelmatig aan integratie met de andere klassen. Daarbovenop leert Kosmo ons alles over de wereld tijdens onze lessen W.O. In de bijtjesklas hoort iedereen er bij! 

  

In de hommeltjesklas van juf Sabine voelen de kindjes van het eerste leerjaar B zich vlug thuis. In een oase van rust, met een buitenleerhoek, plaats om te tuinieren, ruimte om te spelen en vooral om te leren de kinderen hun fysische, motorische en cognitieve vaardigheden verder ontwikkelen. Welkom bij ons in de klas.

In het 2de leerjaar bij juf Kimberley vlieg je door de leerstof als een echt pimpampoentje! Je fladdert er tijdens de rekenlessen van hoofdrekenen tot 20 naar het spannende rekenen tot 100. We doorgronden ook de maal- en deeltafels van 2, 5 en 10, doen coole cijferoefeningen,  leren omgaan met de euro, bekijken de vlakke figuren en komen heel wat te weten over de meter, de liter en de kilogram! Tijdens de lessen van taal en spelling verdiepen we ons verder in het leren lezen, schrijven, spreken, luisteren, ... Naast onze dagelijkse leesmomentjes wordt er vaak een spannend, grappig of leuk verhaal voorgelezen door juf. Ook het netjes leren schrijven van de hoofdletters van A tot Z komt aan bod. Aangezien wij buitenbeestjes zijn, proberen we ook elke week een outdoor-les te doen op ons prachtig groen domein! Meestal trekken we op donderdagnamiddag met onze rubberlaarzen naar buiten om ook daar nieuwe dingen te ontdekken. Tot slot zijn we vaak ook creatief bezig met muziek, dans, toneel of met onze kriebelpootjes om mooie kunstwerkjes te maken! Wie komt ons eens opzoeken? Je kan ons lieve vriendje bij de klasdeur alvast niet onopgemerkt voorbij lopen!

"In de Uiltjesklas bij juf Chris en juf Maja van het derde leerjaar, wat horen we daar?
Is dat oehoe of roekoe?Nee, het is…‘997, 998, 999,…’Rekenen tot 1000, dat leren we dit jaar.
Ook 7 x 6 is hetzelfde als 6 + 6 + 6 + 6 + 6 + 6 + 6 of  zeven groepjes van 6.‘42’, roepen de kinderen in koor. ‘Hier leren we de tafels, hoor!’ Wat kan je van ‘beren leren’? Of hoe moet je ‘katten pakken’?De spellingsregels dansen door de klas.Want met een liedje kan je je herinneren of dat woord nu met een ‘ei’ of een ‘ij’ was. We goochelen met cijfers en cijferen met… euh getallen. Soms getallen met drie nullen, want we zijn enthousiaste meiden en knullen. ‘Meten is weten’ zijn wijze woorden die we ook niet kunnen vergeten.De helft is 2 vierden en 2 helften is een geheel. Alle leerlingen werken mee met breuken en doen zo hun deel. Brieven schrijven, over dieren vertellen, nieuws beluisteren, we doen het allemaal graag. Als je het wil, beantwoorden we ook beleefd jouw vraag.We leren bij over de wereld, onze stad en de zee.Op verscheidene uitstappen nemen we dan ook altijd ons goed humeur mee.We knutselen en zingen, bewegen en spelen toneel.Er is hier nooit een namiddag waarbij ik me verveel.

Welkom in de Stokstaartjesklas van meester Lars . Als dappere dieren zijn we leergierig in taal, wiskunde en wereldoriëntatie. We komen heel goed overeen in onze klasgroep, want wij leven voor elkaar! Wij zijn innovatief en volhardend. We bijten ons vast in moeilijke opdrachten en proberen dit zo goed mogelijk op te lossen.

"Welkom in de dolfijnenklas bij juf Karla
Dolfijnen zijn nieuwsgierig, enorm sociaal en kunnen goed met elkaar communiceren.
Juf Karla begeleidt alle dolfijnen tot een echte groep waarbij de sociale vaardigheden geoefend en besproken om het uiteindelijk doel ‘ RESPECT’ te behalen. Als groep ontdekken we de wereld van vroeger en nu, van hier en andere streken (landen) met een brede en kritische blik waarbij zowel inhoudelijke kennis, sociale vaardigheden heel belangrijk zijn en dit gaan we actief beleven, ontdekken en experimenteren, zelfs met  ‘ outdoor ‘ - activiteiten. Nog graag meer weten … dan zoeken we het op in onze schoolbibliotheek of op onze chromebooks.
Dolfijnen spelen graag en tuimelen het water in om er dan nadien hoog boven uit te springen. Net zoals de dolfijnen tuimelen we de boeiende wereld van wiskunde in. We duiken tot aan de voet van de ijsberg om te zien wat er daar te vinden is en al handelend met materialen bereiken we het inzicht in de wiskunde. Dan komen we langzaam naar boven om eventjes adem te halen zodat we schematisch en abstract het inzicht kunnen oefenen. Op deze manier leren we de getallen tot 10 000 van binnen en buiten en zijn we ook niet bang om de kleinste getallen ( de kommagetallen) te leren kennen. Breuken, daar zijn we ook niet bang van.  Niet alle dolfijnen zwemmen even snel, daarom werken we ook op maat van elk kind ( van elke dolfijn).
In de onderwaterwereld van de dolfijnen zijn er niet alleen wiskunde – ijsbergen maar zijn er ook taalbergen en spellingbergen. Deze gaan we op dezelfde manier gaan verkennen. Op deze manier worden we echte spellingkampioenen en kunnen we elke zin goed begrijpen en kunnen we deze zelf gaan ontleden. We weten perfect hoe iets moet geschreven worden, we weten wat het onderwerp is, in welke tijd ze staan … We leren alles kennen door onze enorme nieuwsgierigheid.
Moe? Een dolfijn kan heel lang bezig zijn … zo verkennen we nog een heel speciale berg. Deze noemt ‘ muzische vorming’. Die bestaat uit laagjes en elke week doen we wel iets uit een laagje: beeld – drama – muziek en beweging.
Dat we dolfijnen graag in groep zwemmen, spelen … weet iedereen. Daarom zijn we steeds blij met de vele ‘ school – activiteiten ‘ waarbij de gehele school deelneemt en iedereen plezier maakt of zich voor iets inzet!
Kortom, we beleven een jaar lang één groot avontuur en elke dag kijken we eventjes terug. Was het een leuke, leerrijke, goede dag ? Dan vullen we onze groeps-gelukspot en zijn we klaar om de volgende dag een nieuwe berg te ontdekken en een groot avontuur te beleven.

De leerlingen van het vierde leerjaar bouwen samen met juf Sophie aan hun (zelf)kennis. De Poppies werken graag zelfstandig, in kleine of in grote groep.

Er wordt verder gebouwd op wat we reeds hebben geleerd.

Plots worden de getallen veel groter, tot wel 10.000. Maar ze worden ook kleiner.

Ook kommagetallen en breuken geven ons een flinke uitdaging.

Per gebruik van concreet materiaal wordt met de ijsbergmethodiek een sterk inzicht in wiskunde ontwikkeld. Daarnaast gaan we aan de slag met spelling, taal, wereldoriëntatie, initiatie Frans en muzische vorming in al zijn mogelijke facetten.

Problemen, gevoelens of eender welke boodschap mogen de leerlingen op elk moment neerschrijven en in onze Checkbox steken. Op het einde van de week worden die dan samen besproken.

In onze mooie school met prachtig groen domein worden al deze lessen natuurlijk niet steeds in de klas gegeven. Een lesje drama in open lucht is toch zo veel leuker dan binnen.

En om alle leerlingen de kans te geven zich uit te leven in een buitenschoolse passie of hobby werken we met een weekplanning. Een handig overzichtje zorgt ervoor dat iedereen zijn huistaken met buitenschoolse activiteiten kan combineren. Op die manier wordt ook de zelfredzaamheid en de zelfstandigheid van de leerlingen gestimuleerd, en worden de Poppies klaargestoomd voor de derde graad.

Spring dus gerust eens binnen bij de Poppies, zo kan je zelf ervaren hoe wij met veel plezier samen  leren en groeien.